Leda och lära tillsammans: medledarskap i förskolan (häftad)


Leda och lära tillsammans: medledarskap i förskolan (häftad)
När man bjuder in alla medarbetare till att bli aktiva medledare - då syns resultaten i hela verksamheten. Hur skapar man ett bra samtalsklimat och en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag? Gemensam litteraturläsning och stormöten med pedagogiksamtal är ett par av de inslag som skapat stort engagemang och arbetsglädje i två verksamhetsområden i Halmstads kommun. I grunden finns ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar.Ann-Charlotte Jönsson och Malin Rydhög är förskolechefer. År 2013 tilldelades de Ulla-Britta Bruuns stipendium för att dokumentera och sprida sina erfarenheter. Med boken vill de inspirera chefer och medarbetare i förskolan att våga satsa på utvecklingsarbete och medledarskap. RECENSIONER"Boken sätter fingret på betydelsen av långsiktighet och av att inte förvänta sig omedelbara resultat när målet är att skapa förändring på djupet."- Peter Fowelin, Tidningen Chef & Ledarskap, 29 aug 2019"... helt klart en läsvärd bok för dig som är förskolechef eller arbetar med förskoleutveckling i någon form .... Jag tycker att den här boken är en hjälp i att få en vetenskaplig grund till hur systematiskt utvecklingsarbete kan bedrivas på ett framgångsrikt sätt. Författarna bjuder på en rad olika teorier, modeller och tolkningar av dem för att lyckas i praktiken. Samtidigt genomsyras boken av ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar." -Marie Eriksson, verksamhetsutvecklare, Pedagog Mölndals bokblogg INNEHÅLLFörordPresentation av författarna1. Bakgrund2. Teorier till stödDen lärande organisationenMedledarskap och kollegialt lärandeLångsamhetens lovSystemets delar påverkar varandraRelationer inom systemet 3. Utvecklingsarbetet startarBehov av samlingDe nya forumen tar formUt i det okändaVäntan på resultat4. Tre rationaliteterDen målrationella rationalitetenDen kommunikativa rationalitetenDen kritiska rationaliteten5. Den viktiga dokumentationenKollegahandledningDet cirkulära samtaletGemensam litteraturläsningEtt steg mot pedagogisk dokumentationPedagogens roll6. Ett högre syftePyramiden för logiska förändringsnivåerVikten av krångliga samtalPyramiden nerifrån och uppAvtryck i verksamheten7. En reflekterande kulturLäsa varandras texterRespons och feedback som leder vidare8. Läroplanen och kvalitetsarbetetAlla dessa målAktionsforskning och underifrånperspektivAtt misslyckas för att lyckasGropen en modell för förändring och lärandeStatiskt och dynamiskt mindset9. Både och igenAtt förena två perspektiv10. Visionsstyrningen tar formMed stöd i pyramidenPedagogernas utvecklingsplaner11. Långsamt vetande ger resultatAtt utforska skriftspråketEn tillbakablickEn osäker och tillfällig kvalitetSlutordReferenser Format Häftad Omfång 160 sidor Språk Svenska Förlag Lärarförlaget Utgivningsdatum 2018-06-15 Medverkande Malin Rydhög Medverkande Maria Hamqvist Medverkande Elo Wennström ISBN 9789188149039
Details
Price | 130 SEK |
Size | - |
Category | kirjat |